Saturday 11 August 2012

Ibarat Sebuah Kapal



Gambar hiasan-sumbergambar.com

       Realiti ini dinyatakan dalam hadis Rasulullah SAW, daripada al-Nu'man bin Bashir, Baginda SAW bersabda, maksudnya "Perumpamaan orang yang melaksanakan ajaran-ajaran Allah dan orang yang melanggarnya adalah seperti kaum yang menaiki kapal dan belayar di lautan. Sebahagian daripada mereka memperoleh tempat di atas dan sebahagian mereka yang lain di bawah. Orang yang berada di bawah naik ke atas untuk mengambil air, mereka mengganggu orang yang tinggal di atas. Kemudian orang berada di atas berkata: "Kami tidak akan membenarkan kamu naik menyakiti kami". Lalu orang yang berada di bawah berkata: "Sesungguhnya kami menebuk lubang di bawah kapal untuk mengambil air". Kalau mereka menahan 'Tangan' mereka dan mencegah perbuatan mereka yang berada di bawah itu, maka selamatlah semuanya, tetapi sekiranya mereka membiarkan sahaja, maka mereka akan tenggelam ke semuanya.
      Dalam perbandingan mudah ini, orang yang duduk di bahagian bawah kapal ibarat ahli maksiat yang suka melakukan kerosakan.Di bahagian atas pula adalah golongan yang melihat kemungkaran tetapi berdiam diri dan mencegahnya. Jika orang yang berada di bawah kapal membuat lubang di kapal untuk mengambil air, ia berisiko menenggelamkan kapal.
      Jika kita berada di atas, adakah wajar kita hanya membiarkan sahaja perbuatan yang sangat besar risikonya itu? Adakah kita hanya selesa menikmati sinaran matahari dan bayu laut dan tidak mempedulikan keperluan dan perbuatan mereka di bahagian bawah itu?
     Jika maksiat berleluasa, impak buruknya akan turut terkena tempias kepada orang yang soleh. Jika bencana melanda dek Allah murka, orang yang soleh tidak terkecuali. Jadi, pilihan yang ada ialah sama ada diam atau bertindak.

Sumber: solusi

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...