Thursday 6 September 2012

Plot Cerita-Novel Sukar Membawa Tuah

Permulaan
-Adit sudah bersedia mengikut bapanya, Pak Katan mencari rotan, gaharu, damar di hutan. Sebelum itu, Adit melihat belat yang dipasang di sungai. Adit yang berusia 11 tahun tidak pernah bersekolah. Dia dilatih oleh ayahnya untuk memungut rotan, damar, dan gaharu sebagai pekerjaan keluarga dan kaumnya.

Perkembangan
-Adit mahu bersekolah. Pada mulanya ayah Adit menentang hasrat Adit untuk bersekolah. Namun, setelah melihat kesungguhan Adit mahu bersekolah, Pak Katan akur akan kemahuan anaknya. Pak Katan menguruskan pendaftaran sekolah Adit.

Perumitan
-Adit tidak dapat tinggal di asrama kerana asrama sudah penuh. Adit terpaksa menumpang jip Ah Tong dan lori balak untuk pergi dan balik dari sekolah. Adit masih tidak pulang ke rumah meskipun hari hamper senja. Mak Tawi dan Pak Katana mat risau dan cemas. Pak Katan ke rumah Tuk Batin Ah boi untuk melaporkan perkara itu.

Puncak
-Adit dijumpai di dalam gaung. Kepalanya berlumuran darah. Adit dihantar ke hospital dan dimasukkan ke ICU (unit rawatan rapi). Adit dirawat di hospital selama dua bulan. Walaupun kakinya tempang akibat kemalangan itu, namun semangatnya untuk bersekolah tidak pernah pudar. Dengan bantuan JHEOA, Adit dapat tinggal di asrama. Adit terus gigih berusaha demi masa depannya.

Peleraian
-Adit mendapat 3A dalam UPSR dan ditawarkan ke sekolah berasrama penuh. Walau bagaimanapun, Adit menolak tawaran tersebut setelah memikirkan ibu bapanya. Kejayaan Adit telah membuka mata dan pemikiran kaumnya. Banyak anak suku kaum asli yang mengikut jejak Adit.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...